Posten uppskattar att svenskarna skickat 25,6 miljoner julkort i år.
Den 23 december var brevbärarna ute på den sista rundan före julafton för att dela ut en stor andel av svenska folkets julhälsningar och tiotusentals e-handlade julklappar.
Postens prognos är att brevbärarna i år delar ut 25,6 miljoner julkort. Det är mindre än hälften så många som vid toppnoteringen i mitten av 90 talet. Men trots att modern teknik och en mängd digitala kanaler innebär att antalet julkort är färre så är tradition fortsatt väldigt stark. Sju av tio hushåll skickar fysiska julkort, vilket är en lika stor andel som 2006.
– Vi har ännu en gång fått ett kvitto på att vid jul och andra högtider föredrar vi svenskar en handskriven hälsning som kommer direkt hem i brevlådan mer än ett SMS eller uppdatering på Facebook. Det är glädjande att traditionen att skicka julkort är så djup rotad, säger Andreas Falkenmark, vd Posten Meddelande.
Även om det skickas färre julkort på grund av ökad digitalisering i samhället så blir det inte mindre att göra för brevbärarna runt jul. Digitaliseringen innebär även att svenskarna handlar allt fler julklappar på nätet. Enligt en ny undersökning från PostNord har svenskarna fram till 18–19 december i år e-handlat julklappar för 4,2 miljarder kronor. PostNords e-handelsrelaterade volymer i Sverige har i december i år ökat med cirka 14 procent jämfört med december förra året. Kraftigast är ökningen för de mindre paket som brevbärarna delar ut.
– Svenskarna vill i ökad utsträckning undvika trängseln i julhandeln, fram till den 19 december hade 22 procent av alla julklappar i Sverige handlats på internet. En majoritet av svenskarna föredrar också att få sina paket levererade hem i postlådan, vilket är extra tydligt för våra brevbärare idag. Numera delar brevbäraren inte bara ut svenska folkets julhälsningar utan också en allt större andel av deras julklappar, säger Andreas Falkenmark.